Het succesvol starten van een blog in 2023: de volledige handleiding
Het starten van een blog is tegenwoordig eenvoudig. Er zijn talloze contentmanagementsystemen waar je gemakkelijk en snel een blog kunt beginnen. Maar het maken van een succesvolle blog is een ander verhaal. Natuurlijk is een blog zonder bezoekers nutteloos en uit onderzoek blijkt dat maar liefst 90,63% van alle websites nauwelijks organisch verkeer ontvangt.
Dus in de praktijk vereist het starten van een succesvolle blog bepaalde vaardigheden en vooral ook doorzettingsvermogen. Ben je klaar om serieus aan de slag te gaan met je blog en bereid om de tijd en moeite te investeren die nodig is om het succesvol te maken? Dan is dit artikel perfect voor jou.
Stel het doel van de blog vast
Voordat je begint, is het belangrijk om duidelijk te hebben wat het doel van de blog is. Is het een hobbyproject, een affiliatie-website, of heb je een webwinkel en wil je meer bezoekers aantrekken?
Dit is een belangrijke vraag om jezelf vooraf te stellen, omdat het je in staat stelt om keuzes te maken die passen bij je doel.
Is er een commercieel doel?
Als het om een hobbyproject gaat, is het misschien minder interessant om te investeren in dure tools of copywriters, omdat je geen winstoogmerk hebt.
Als je echter al een succesvolle webshop hebt en het toevoegen van een blog commercieel aantrekkelijk is, dan heb je meer marge om geld in het project te steken. Uiteraard met de verwachting dat deze investering zich uiteindelijk zal terugbetalen.
Daarom adviseren we altijd om voor je begint met je blog duidelijk te hebben wat je doel is. Hierdoor krijg je een beter beeld van welke stappen je moet en kunt zetten om dit doel te bereiken.
Stel een plan van aanpak op om dit doel te bereiken
Als de doelstelling van de blog duidelijk is, raden we aan een plan van aanpak op te stellen om dit doel te bereiken. Bij het opzetten van een blog moet je over veel zaken nadenken. Waar ga je de hosting regelen, hoe ga je bezoekers aantrekken, hoeveel teksten wil je schrijven en wat worden de onderwerpen van deze teksten?
Dit zijn allemaal zaken die je het beste van tevoren vast kunt leggen om te zorgen dat de blog succesvol wordt. We hebben een aantal zaken op een rij gezet die je het beste kunt opnemen in je plan van aanpak. Beantwoord deze vragen en zorg dat je je antwoorden onderbouwt. Hiermee zorg je dat je een goed plan hebt en dat je de meeste kans op succes hebt.
- Wat is het doel van de blog?
- Is er een commerciële intentie, zo ja, hoe ga je geld verdienen met de blog?
- Wat wordt het onderwerp van de blog en waarom kies je voor dit onderwerp?
- Hoe zorg je voor consistente en goede content?
- Waar breng je de hosting onder?
- Welk CMS-systeem ga je gebruiken en waarom?
- Hoe zorg je voor bezoekers op je website?
Als je nog geen kennis hebt van deze onderwerpen, kan het uiteraard lastig zijn om deze vragen te beantwoorden. We zullen deze onderwerpen dan ook uitgebreid behandelen in dit artikel.
Bedenk en kies een passende niche
Het is belangrijk voor een succesvolle blog om een niche te kiezen. Schrijven over losse en uiteenlopende onderwerpen werkt tegenwoordig minder goed; het is veel effectiever om een specifiek onderwerp of niche uit te kiezen en binnen dat kader te blijven. Met een niche kun je namelijk fans creëren.
Als je consistent over een bepaald onderwerp schrijft, bouw je een “expertstatus” op. Mensen zullen dan veel eerder geneigd zijn om je website vaker te bezoeken of zelfs te abonneren op je nieuwsbrief. Een paar bekende niches waarin veel wordt geblogd zijn:
- Gezondheid
- Wonen
- Reizen
- Technologie
- Lifestyle
- Persoonlijke ontwikkeling
- Dieren
- Geld verdienen
Hoeveel potentieel zit er in de niche?
Voordat je een niche kiest, is het ook belangrijk om na te gaan hoeveel potentieel er in deze niches zit. Zijn er al veel blogs in deze niche? Kun je iets onderscheidends bedenken dat jou succesvol zou kunnen maken? Wat zijn onderwerpen waarover je goed kunt schrijven? Dit zijn allemaal factoren die je goed moet overwegen voordat je een onderwerp of niche kiest.
Het vinden van passende onderwerpen voor je blog
Nadat je een niche hebt gekozen, moet je natuurlijk bedenken waarover je gaat schrijven. Iedereen kan wel onderwerpen bedenken die interessant zijn, maar als je bezoekers via Google wilt aantrekken, raden we aan om eerst een uitgebreid “zoekwoordonderzoek” te doen.
Wat is een zoekwoordonderzoek?
Bij een zoekwoordonderzoek onderzoek je welke onderwerpen actief worden gezocht in Google. Op deze manier weet je zeker dat er potentieel bezoekers zijn, omdat er actief op dit onderwerp wordt gezocht. Verderop in dit artikel gaan we dieper in op hoe je een zoekwoordonderzoek uitvoert en hoe je dit kunt gebruiken ter inspiratie voor je blogonderwerpen.
Google suggestie
Een andere manier om ideeën voor onderwerpen te krijgen is door te kijken naar “Google suggesties”. Dit doe je eenvoudigweg door een onderwerp in te typen en te kijken welke suggesties Google geeft.
Omdat Google deze suggesties doet, is het erg waarschijnlijk dat er daadwerkelijk op deze onderwerpen wordt gezocht. Door te zoeken op verschillende onderwerpen en combinaties, kun je gemakkelijk interessante onderwerpen vinden voor je blog.
Kijken naar de concurrentie
Een zeer effectieve methode om onderwerpen te vinden, is simpelweg kijken waarover je concurrenten schrijven. Sommige websites hebben zelfs een bezoekersteller, waarmee je exact kunt zien welke artikelen goed presteren en welke niet.
Het lijkt misschien oneerlijk, maar in werkelijkheid doet iedereen dit. Voel je dus niet schuldig om ook op deze manier inspiratie op te doen.
0 Comments